Měření: Policejní Passaty R36

Měření rychlosti – Policejní Passaty R36

Jak se v ČR měří II? Policejní Passaty...V tomto článku se budeme zabývat dalším typem měření, které využívá česká policie. Nejčastěji Policie využívá radary typu Ramer (známé jako bradavice, stacionární radary…), další nejrozšířenější je měření lasery. V neposlední řadě Policie v ČR používá také vozidla typu VW Passat R36 a právě o nich pojednává tento článek.

Policejní Passaty R36

  • V provozu zhruba 14 kusů (dva kusy jsou již out)
  • Používá Dopravní policie
  • Většina jezdí na dálnicích, ale potkat je můžete i ve městech (často Praha)

Dopravní policie v České republice začala cca v roce 2009 používat šestnáct nových policejních vozů VW Passat R36. Tyto vozidla využívá zejména na českých dálnicích, ale nově jsou povoláváni často i do větších měst.

Jak policejní Passaty měří rychlost:

Passaty jsou vybaveny speciálním systémem měření rychlosti, fungující na bázi úsekového měření. Tato policejní auta mají velice kvalitní kamery vepředu i vzadu, u spolujezdce je umístěn monitor, na kterém sleduje policista auta jedoucí před i za policejním vozem. Jakmile vidí, že se některý automobil příliš rychle přibližuje nebo se vzdaluje, zařadí se za něj a zvýší svou rychlost na povolenou rychlost (např. 130 km/h a svou rychlost zvyšuje podle vozu jedoucího nad limit). Pokud se mu vozidlo stále vzdaluje, případně se rychle přibližuje, nahrají jej na záznamové zařízení. Pokud policejní vůz po dobu záznamu jede průměrnou rychlostí 160 km/h a vy se mu na záznamu i přes to vzdalujete, Vaše naměřená rychlost tak bude 160 km/h. K řádnému záznamu stačí policistům při rychlosti cca 160 km/hod pouze zhruba dvě vteřiny záznamu, poté vozidlo zastaví a řidič má samozřejmě problém.

Passat R36 Passat R36

Tento typ měření probíhá jen pomocí tzv. cejchovaného tachometru a kamer, proto Vám nepomůže žádný typ antiradaru ani radarového detektoru. Je třeba být na silnici obezřetný a sledovat provoz kolem sebe – často se stává, že policejního Passata potkáte odstaveného na nájezdech na dálnici nebo u benzínek, kde čeká na rychle projíždějící auta a po průjezdu takového vozu se za nim rozjede. Také je můžete vidět jet v pravém pruhu, schovaného například za kamionem a jedoucího tak 110 km/h – opět jen čeká, až někdo rychle kolem něj “profrčí”. Níže naleznete pár obrázků, abyste viděli, jak policejní Passaty vypadají, jaké mají SPZ a další rady.

Passat R36 Passat R36

Další rady:

Jak jsme již psali, je třeba si dávat pozor zejména u benzínových pump, nájezdech na dálnice, pomalu jedoucí Passaty schovaných v koloně aut (kamiónů) apod. Je třeba sledovat, jaké auta předjíždíme a k jakému se přibližujeme také je dobré koukat se často do zpětného zrcátka, jestli se za Vás někdo nepověsil… Pak je opravdu nejlepší se rychle zařadit a zpomalit. Z osobní zkušenosti víme, že pokud se Vám nějaký automobil zdá podezřelý, je nejlepší zpomalit, pomalu ho dojet a sledovat. Policejní Passat má za zadním oknem vlevo nápis “Policie”, zepředu má uprostřed čelního skla dobře viditelný maják a na sluneční cloně také nápis “Policie”.

Policejní Passaty však nepředstavují jediný skrytý dohled na silnicích s podobným zákeřným systémem měření – dávejte si, hlavně ve městech pozor na auta Škoda (Fabia – starší typ a Octavia – také starší typy) – nejčastěji v barvách modrá a červená. Měří pomocí zařízení GESIG a nejedná se o nic jiného, než o kameru se zobrazením aktuální rychlosti policejního vozu. Důležité je, že tento vůz musí po dobu alespoň 6 vteřin zachovat cca neměnnou vzdálenost za vaším vozem. Pozor, často si lidé pletou princip měření pomocí GESIGu a spojují jej s měřením z Passatů kde si myslí, že je nutno aby policejní vůz srovnal rychlost s vozem Vaším. Není tomu tak a u Passatu stačí, aby bylo zřejmé, že jste jel rychleji – na záběru se váš vůz vzdaloval, nebo při měření kdy se k policejnímu vozu blížíte zezadu – jste se naopak v záběru přibližoval.

Kompletní seznam policejních passatů R36 – 2009:

Kompletní seznam policejních passatů